min dag

Idag vaknade jag klockan 3, mot min vilja. Sedan sov jag lite till. Jag har även duschat och jag har druckit kaffe. Min vardag är ännu inte banbrytande men jag har ingen lust att förändra något heller. Inte just nu.

Jag har blivit arg och lite ledsen över olika människors språkbruk i diverse bloggar. Jag ogillar när folk försöker skriva bra och rätt när det lyser en självklar bild genom hela skriften hur dåligt de egentligen skriver. Att googla svåra ord är inget svårt.  Jag nämner inte några namn, men ta tillfället i akt nu. Gör om, gör rätt. Att läsa ska vara roligt, inte en plåga. Här är några enkla tips till er;   
  • Ingressen är den viktigaste delen av skriften. Den ska väcka läsarens intresse och vara slagkraftig
  • Undvik långa, tillkrånglade meningar. Två korta meningar är ofta bättre än en lång. Extremt korta meningar kan ibland te sig komiska och ger texten en något stötig prägel.
  • De viktigaste uppgifterna i din skrift måste finnas i ingressen och i de första styckena.
Dessbättre har Schulman och Palmgren inspirerat mig till den milda grad att jag fick ett sug efter att skriva en bit. Såhär lång blev den biten.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0